Okolicznościowa widokówka firmy Bucholzt. W głębi, na dalszym planie budynek Królewskiego Urzędu Celnego (pierwszy od ulicy) od strony torowiska części towarowej początkowej stacji kolei. Tu w miejscu torów płynie jeszcze potok (na lewo od ulicy)
|
Zielona Góra, między 1896 a 1910 r.. Niemiecki Królewski Urząd Celny. Budynek kojarzony z częścią towarową początkowej stacji kolejki szprotawskiej. Według jednej z teorii nazywany potocznie "dworcem szprotawskim".
|
Przed 1911 r. Pusty plac przed starym dworcem PKP (z prawej). W miejcu kępy drzew, w głębi, po środku, pobudowano później "zieloną budkę" - Dworzec Szprotawski. Aż dotąd dochodziły tory linii szprotawskiej. Fot. ze zbiorów M. Bonisławskiego
|
Prawie to samo ujęcie. Widok na miejsce, w którym będą (lub już są) kasy szprotawskie (zielona budka) zasłaniają dyliżanse stojące przed dworcem kolei państwowej. Takie to były wtedy czasy !
|
Po 1911 r., przed dworcem PKP. Na pierwszym planie hotel kolejowy. Z prawej jest juz zielona budka. To początek linii, Dworzec Szprotawski z kasą i ławkami dla podróżnych. Po 1945 była tu kawiarnia "Maleńka", zburzona przy budowie nowego dworca
|
Zielona Góra dworzec PKP z lat 70-tcyh XX w. Szklany budynek powstał w miejsce dawnego dworca.
|
Współczesna panorama dawnego urzedu celnego i dworca towarowego na początku kolei szprotawskiej. Pierwszy z prawej, mały budyneczek to dawny szalet. Stan z 22.11.2007, fot. Przemysław Biernat ze strony www.kolej.one.pl
|
Obok głównego budynku z kasami i magazynem stoi mala budka. W okresie funkcjonowania kolei mieściła szalet dworcowy. Stan z 03-03-2005 (wycieczka gimnazjalistów z Nw. Soli), fot. M. Bonisławski
|
Budynek na stacji początkowej (częśc towarowa) Grunberg Hatzfeldstrasse, widok zimą od strony toru. Stan z roku 2006. Fot. A. Pawlak (PTKraj.)
|
Prawie to samo ujęcie dworca od torów jesienią. Stan z 22.11.2007, fot. Przemysław Biernat ze strony www.kolej.one.pl
|
Torowiska częsci towarowej stacji początkowej Grunberg Hatzfeldstrasse. Rok 2006. Fot. A. Pawlak (PTKraj.)
|
Zbliżenie magazynu od strony torowisk. Tędy biegł tor boczny do rampy. Stan z 22.11.2007, fot. Przemysław Biernat ze strony www.kolej.one.pl
|
Zbliżenie w kierunku dw. PKS. W głębi, na końcu jest kozioł oporowy, od lat 60-tych koniec szprotawianki. Stan z 22.11.2007, fot. Przemysław Biernat ze strony www.kolej.one.pl
|
Zbiegające się tory od strony torowisk a w kierunku budynku dworca (czerwona cegła, w głebi po prawej). Stan z 22.11.2007, fot. Przemysław Biernat ze strony www.kolej.one.pl
|
Torowiska w kierunku dworca (ostatni po prawej). Stan z 22.11.2007, fot. Przemysław Biernat ze strony www.kolej.one.pl
|
Tak wyglądały te same torowiska 03-03-2005 przysypane grubą warstwą sniegu...
|
Widok na torowisko w kierunku Szprotawy. W prawo odbija podwójna łącznica z linią państwową. Stan z 22.11.2007, fot. Przemysław Biernat ze strony www.kolej.one.pl
|
Wyjazd ze stacji w kierunku Szprotawy. Po prawej dwie zaślepione bocznice stacyjne. Stan z 22.11.2007, fot. Przemysław Biernat ze strony www.kolej.one.pl
|