Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb os鏏 odwiedzaj帷ych.
Zmiany ustawie dotycz帷ych plik闚 cookie mo積a dokona w dowolnej chwili modyfikuj帷 ustawienia przegl康arki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawie dotycz帷ych cookies oznacza, 瞠 b璠 one zapisane w pami璚i urz康zenia.
Zamknij
Dzisiaj jest 鈔oda, 18 pa寮ziernika 2017

Kolejowa Toplista
Puls - nie jeste sam!


1_procent


opp



 Przeka Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas

TKh1-20 (Czerwie雟k)

Parowóz zosta wyprodukowany w 1909 roku przez zak豉dy Orenstein & Koppel w Berlinie z numerem fabrycznym 3673 .
W grudniu 1909 roku zosta zakupiony przez Eisenbahnbaugesellschaft Becker & Co. Berlin dla Kleinbahn Zajonskowo-Neumark (kolej Zaj帷zkowo Lubawskie - Nowe Miasto Lubawskie), pó幡iej by eksploatowany na Kleinbahn Thorn-Mocker - Scharnau (Toru Mokre - Czarnowo). 
Po pierwszej wojnie 鈍iatowej zosta na terenie Polski i zosta oznakowany jako parowóz TKh1-3673.
We wrze郾iu 1939 roku parowóz zosta zabrany przez koleje niemieckie i oznakowany jako niemiecki parowóz 89 7555.
Po drugiej wojnie 鈍iatowej parowóz ponownie zosta na terenie Polski i zosta oznakowany jako TKh1-20 przez polskie koleje.
12 wrze郾ia 1951  roku parowóz skre郵ono z inwentarza i przekazano do Cukrowni Pelplin gdzie parowóz by eksploatowany z tym samym oznakowaniem.
Parowóz zosta wycofany z eksploatacji 7 lutego 1977 roku i zosta odstawiony.
Parowóz w 1986 roku po renowacji zosta ustawiony jako pomnik w MD Sucha Beskidzka.
Pod koniec kwietnia 2014 r. zosta przewieziony do Czerwie雟ka. Po dwuetapowym remoncie planuje si go uruchomi jako czynny parowóz. Pozostaje pod opiek mi這郾ików kolejki szprotawskiej. 
 
Jest to jedyny zachowany parowóz TKh1 który eksploatowano na polskich kolejach i który posiada oznakowanie polskich kolei.
 


Serwis powsta i funkcjonuje dzi瘯i 鈔odkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona G鏎a