Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb os鏏 odwiedzaj帷ych.
Zmiany ustawie dotycz帷ych plik闚 cookie mo積a dokona w dowolnej chwili modyfikuj帷 ustawienia przegl康arki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawie dotycz帷ych cookies oznacza, 瞠 b璠 one zapisane w pami璚i urz康zenia.
Zamknij
Dzisiaj jest niedziela, 17 grudnia 2017

Kolejowa Toplista
Puls - nie jeste sam!


1_procent


opp



 Przeka Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

Zielona G鏎a G鏎ne Miasto

Kilometra liczony od Dworca Szprotawskiego w Zielonej Górze: 3,2 km
Kilometra liczony od stacji w Szprotawie: 47,5 km
Nazwa niemiecka: Grünberg Oberstadt, Grünberg Süd
Nazwy polskie: Zielona Góra Po逝dniowa
Ostatnia nazwa polska stacji: Zielona Góra Po逝dniowa
Drugi w kolejno軼i (licz帷 od pocz徠ku kolejki) dworzec zielonogórski powsta na tzw. Dzikich ㄠkach(Latwiese), obok wytwórni win Buchholza (pó幡iejsza Lubuska Wytwórnia Win przy ul. Moniuszki). Dzi jest to plac mi璠zy ulic Moniuszki, Jaskó販z a Ogrodow, teren mi璠zy starym  miastem a "nowymi" osiedlami mieszkaniowymi (z lat 60-tych, 70-tych XX w.). Obecnie teren stacji stanowi zaplecze i parking marketu Netto.
Stacja (dworzec kolejoWidok na budynek dworca na stacji Zielona Góra Górne Miasto. Stan przed 1945 r.wy) Zielona Góra – Górne Miasto / Po逝dniowa (Grnberg Oberstadt, Grnberg Sd) jako jedyna posiada豉 „bardzo wa積e urz康zenie” – wag torow (Lisowski, 2002). Oprócz niej znajdowa豉 si tu rampa boczna i czo這wa. Rampa boczna przylega豉 do magazynu, który posiada z drugiej strony ramp do wy豉dunku towarów z ulicy (a zatem towaru przywiezionego wozem lub samochodem). Podjazd prowadzi specjalnie wybrukowanym odcinkiem ulicy[1]. Sam budynek dworcowy Lisowski opisuje tak: posiada charakterystyczn ramp 豉dunkow, pot篹ne wrota magazynowe (..). Du瞠 逝kowate okna na parterze przywo逝j wra瞠nie (...) sali dworca z kas i poczekalni dla podró積ych. Poza tym w budynku by造 pomieszczenia biurowe obs逝gi stacji.

          Od strony ul. Jaskó販zej by造 co najmniej dwie kraw璠zie peronowe (by造 to prawdopodobnie tzw. perony jednokraw璠ziowe, do tego bardzo niskie, prawie w ogóle nieakcentowane). Na terenie samej stacji by這 ok. 6 - 8 (sze軼iu - o鄉iu) nitek torów, wszystkie prawdopodobnie przelotowe (tzn. bez 郵epych torów bocznych). Z obr瑿u stacji odchodzi造 te dwie bocznice – widoczna do dzisiaj bocznica do by貫j wytwórni win, oraz bocznica do nieistniej帷ych ju zak豉dów (w okresie PRL hurtowni obuwia), której przebieg mo積a odczyta ju tylko po uk豉dzie zachowanych ogrodze na zapleczu dworca oraz tor przy rampie czo這wej, schodz帷y si z torem gównym przed przejazdem przez ulic Ogrodow (betonowe czo這 przy gara瘸ch). W bezpo鈔ednim s御iedztwie stacji zaczyna造 si jeszcze dwie dodatkowe bocznice (na wysoko軼i ul. Kuku販zej [ze s造nn obrotnic i traktorem, wci庵aj帷ym - w latach powojennych - wagony do zak豉dów budowlanych / po obrotnicy zosta這 tylko betonowe czo這 oporowe] oraz na wysoko軼i dzisiejszych wie穎wców przy ul. 1 Maja), po których nie ma 瘸dnych 郵adów co najmniej od po這wy lat 70-tych.

 By豉 to gówna stacja Kleinbahn Grnberg - Sprottau, na której od po. lat 30-tych (a wi璚 w okresie drugiego - i ostatecznego -  kryzysu ekonomicznego spó趾i kolejowej) poci庵i pasa瞠rskie zaczyna造 i ko鎍zy造 bieg a któr zbudowano w 1911 roku jako miejsce, w którym ze鈔odkowano wszystkie, najwa積iejsze urz康zenia techniczne do obs逝gi ca貫j kolei  (stacja macierzysta  - bazowa kolei szprotawskiej).  Dewastacj uk豉du terenowo - architektonicznego stacji rozpocz皻o jeszcze na prze這mie lat 60-tych i 70-tych, obudowuj帷 torowiska i dworzec gara瘸mi (I faza, gara瞠 narazie poza torowiskami). Jeszcze na bocznych torach sta造 stare drewniane wagony mieszkalne, gdy zacz皻o równie wycina odcinki torów i budowa nowe gara穎wiska (II faza, lata 80-te). Niemniej a do 2002 r. stacja by豉 czynna (po gównym torze je寮zi造 sk豉dy towarowe do wytwórni win, Polskiej We軟y, Zefamu, browaru, Dometu i spó責zielni drzewnej na J璠rzychowie, na bocznych - cz瘰to wyczekiwa造 zestawy towarowe), zachowane by造 praktycznie wszystkie rozjazdy stacyjne (nitki torów) oraz budynek w豉snych warsztatów remontowych kolei szprotawskiej z muru ceglanego i szachulcowej konstrukcji z belek drewnianych (warsztaty obs逝giwa造 ca陰 kolej).   By on zwany potocznie „parowozowni” a okoliczni mieszka鎍y opowiadali, i pami皻aj pozosta這軼i Budynek warsztatów kolejowych (lub parowozowni) na stacji Zielona Góra Górne Miasto. Stan przed zburzeniem (1994 r.)obrotnicy (nie ma pewno軼i czy by豉 akurat tutaj równie w豉郾ie i parowozownia, wiadomo natomiast, iz druga by豉 na przeciwstawnym ko鎍u kolei, w Szprotawie). Budynek ten zapewne liczni mieszka鎍y miasta pami皻aj jako piekarni Maria雟kiego, funkcjonuj帷 do czasu jej zburzenia i budowy marketu Netto. Obok sta豉 oryginalnie zachowana pompa do parowozów, uwieczniona zarówno na zdj璚iach sprzed 1945 r. jak i wspó販zesnych. Jak podaje Andrzej na stronie www.kolej.one.pl widoczna na zdj璚iach wie瘸 z prawej strony warsztatów (stanowi帷a integraln cz窷 ca貫go budynku) by豉 jednocze郾ie wie膨 wodn. Obiekty te zburzono w styczniu 2003 r. i obecnie, po omówionej wy瞠j zabudowie terenu gara瘸mi i marketem „Netto”, po ca造tm zabytkowym uk豉dzie stacji, pozosta tylko charakterystyczny budynek dworca z czytelnymi wszystkimi detalami, same tory nie dochodz ju nawet do niego, ko鎍z帷 si w po這wie placu dawnego dworca, kilkadziesi徠 metrów za przejazdem przez skrzy穎wanie ulic 1 Maja, Wi郾iowej, Moniuszki i Jaskó販zej. W gównym budynku podworcowym s mieszkania a sam dom stanowi w豉sno嗆 PKP.  Mi璠zy charakterystycznymi, 逝kowatymi oknami, jeden z mieszka鎍ów, pan K. Falenta,  ostatnio zawiesi stary, dworcowy zegar. Jak sam twierdzi, "na pami徠k". Pami徠ka, co ciekawe i wa積e, dzia豉, odmierzaj帷, miejmy nadziej, lepsze czasy dla zabytkowej kolejki. PTKraj. przymierza si do uzyskania od w豉軼iciela budynku wolnego, pustego pomieszczenia na parterze (by mo瞠 dawna poczekalnia) i zrobienia w nim izby pami璚i oraz 鈍ietlicy dla mi這郾ików kolejki szprotawskiej. Póki co, uda這 si (od 01 kwietnia 2009 r.) uzyska pomieszczenia, przylegaj帷ego od pó軟ocy do gównego budynku, dawnego magazynu dworcowego. Cz這nkowie dzia豉j帷ego przy Towarzystwie Klubu Mi這郾ików tworz ju w tym miejscu placówk muzealn (o charakterze klubowym i badawczym).

Ze stacj zwi您ana jest opowie嗆 o walce polskich kolejarzy z radzieckim wojskiem. Mia這 to by po II wojnie 鈍iatowej. Rosjanie chcieli pu軼i kolejk szprotawsk poci庵 z czo貪ami, ale kolejarze polscy nie chcieli si na to zgodzi. Uwa瘸li i tory nie wytrzymaj tak ci篹kiego poci庵u. Wywi您a豉 si walka, po której Rosjanie mieli zrezygnowa ze swojego pomys逝. Wed逝g innej opowie軼i poci庵 jednak pojecha i wywróci si na bagnach za Ochl a czo貪i poton窸y. W徠ek wojska i kolei szprotawskiej jest bogaty równie w odniesieniu do okresu I wojny 鈍iatowej, kiedy to kolejka mia豉 s逝篡 wojsku, stanowi帷 wa積 arteri wojenn.
Z ta tematyk zwi您ana jest jeszcze jedna tajemnicza historia. Od strony ulicy Ogrodowej stoi  jeszcze jeden ma造 budyneczek. Jest on tak samo stary, co ca豉 stacja, a co mo積a pozna po drewnianym poszyciu dachu i sposobie jego konstrukcji. Ten ma造 budynek jest zas這ni皻y obecnie ze wszystkich stron przez gara瞠 i chyba dlatego wszystkie znane opisy dworca pomijaj ten domek. Tak jakby go w ogóle nie by這 !
Dlaczego 瘸den z historyków nie zauwa瘸 i nie opisuje tego domku ? Czy historycy wiedz o czym wyj徠kowym i robi to specjalnie ? Co w nim w takim razie mog這 by ?! A mo瞠 s逝sznie o nim nie pisz, mo瞠 nie mia on nic wspólnego ze star stacj ?
Mimo bardzo trudnego doj軼ia do tego budyneczku, jak si ju jednak do niego dotrze, wida od razu, i nale瘸 on na pewno do dawnej stacji. Jego po這瞠nie mo瞠 wskazywa, i by造 tam dworcowe ubikacje. Jest on jednak troch za du篡 na same ubikacje, poza tym wida na nim 郵ady, które wskazuj, i móg to by te ma造 magazyn. Po co drugi magazyn na niedu瞠j stacji (pierwszy, wielki magazyn z dwoma rampami, bocznic i podjazdem dla wozów przylega do gównego dworca). Istnieje hipoteza, i móg on rzeczywi軼ie powsta kilka lat po budowie dworca, w okresie I wojny 鈍iatowej. Czy by to zatem magazyn wojskowy ? Czy mo積a w nim znale潭 co, co jest ukryte i odpowie na to pytanie ?  
W ostatnim okresie uda這 si skompletowa kilka starych zdj耩 i pocztówek ilustruj帷ych same Dzikie ㄠki oraz stacj Oberstadt - Górne Miasto, zarówno w okresie przedwojennym, jak i powojennym. Mo積a je ogl康a na stronie www.kolejka.ptkraj.pl, autorzy strony równocze郾ie apeluj do wszystkich osób posiadaj帷ych jakiekolwiek zdj璚ia z tego rejonu miasta o ich pokazanie i udost瘼nienie do prezentacji na stronie kolei szprotawskiej. B璠zie to cenna, rozprowadzana bezp豉tnie, informacja dla osób pasjonuj帷ych si histori miasta i regionu oraz dla m這dzie篡 zainteresowanej tradycjami swojej ma貫j ojczyzny.
[M. Bonis豉wski, XII 2006, IV 2009]

 

[1] Na podstawie ówczesnej ikonografii i wspó販zesnego ogl康u


Serwis powsta i funkcjonuje dzi瘯i 鈔odkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona G鏎a