Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb os鏏 odwiedzaj帷ych.
Zmiany ustawie dotycz帷ych plik闚 cookie mo積a dokona w dowolnej chwili modyfikuj帷 ustawienia przegl康arki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawie dotycz帷ych cookies oznacza, 瞠 b璠 one zapisane w pami璚i urz康zenia.
Zamknij
Dzisiaj jest 鈔oda, 18 pa寮ziernika 2017

Kolejowa Toplista
Puls - nie jeste sam!


1_procent


opp



 Przeka Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

Witk闚 Szprotawski

Kilometra liczony od Dworca Szprotawskiego w Zielonej Górze: 42,0 km
Kilometra liczony od stacji w Szprotawie: 8,7 km
Nazwa niemiecka: Wittgendorf
Nazwy polskie: Wituchów
Ostatnia nazwa polska stacji: Witków Szprotawski
Wie Witków tory omija造 na wschód od zabudowa, dochodz帷 do ich skraBudynek dworca kolejki szprotawskiej w Witkowie. Stan wspólczesny. Fot. ze strony www.koleje.szprotawa.org.plju przy rozwidleniu szos na Szprotaw i Borowin. W jego okolicy, ok. 150 m na pó軟oc od dawnego przejazdu kolejowego,  znajduje si do dzi niewielki budynek dawnej stacji Wittgendorf. Jest on niemal bli幡iaczo podobny do zachowanego budynku dworca w Ochli, co mo瞠 stanowi poszlak, i cz窷 dworców przy linii szprotawskiej, budowano wed逝g jednego projektu. Nie wiadomo czy by to projekt zamówiony specjalnie dla tej spó趾i, czy te by to projekt dworców, ogólnie stosowany wówczas w Niemczech ? Bardzo ciekawe by這by odnalezienie podobnych dworców na innych liniach kolejowych. Warunki terenowe nie uprawniaj do tego, aby s康zi, i by這 tu co wi璚ej ni prosto biegn帷y, pojedynczy tor, cho 廝ód豉 mówi o stacji.
Od gównej wiejskiej szosy (droga od rozwidlenia w pó軟ocnej cz窷ci wsi  na Borowin /Pasterzowice - Szprotaw) do placu stacyjnego i budynku dworca prowadzi, znana z innych wsi, brukowana jezdnia o d逝go軼i ok. 250 m. Zachowany bruk niew徠pliwie pami皻a powstawanie kolei i prawdopodobnie pochodzi z 1911 roku. Mniej wi璚ej w jednej trzeciej tego podjazdu, licz帷 od strony dworca, po jego po逝dniowej stronie stoi budynek podobny nieco (kszta速 bry造, ozdobne linie poszycia dachowego) do dawnego go軼i鎍a kolejowego w Siecieborzycach. Wed逝g informacji uzyskanych od mieszka鎍ów, budynek ten jest równie przypisywany w豉郾ie dawnemu go軼i鎍owi kolejowemu. By豚y to ju trzeci, po Broniszowie i Siecieborzycach, zachowany go軼iniec kolejowy, "Gasthof zur Eisenbahn" na linii szprotawskiej.
Co do terenu samej stacji, bli窺za prawdy wydaje si niemiecka mapa topograficzna z 1933 r., na której zaznaczony jest tylko przystanek kolejowy (Haltepunkt, Hp). Niestety odczyta z niej mo積a zarówno to, 瞠 by tu pojedynczy tor, jak i to, 瞠 - niewielka mijanka (z bocznym torem od strony wsi). Dziwnie zaznaczony jest budynek dworca - na po逝dnie od brukowanego dojazdu od szosy, podczas gdy wspó販zesne studia terenowe pokaza造 i stoi on na wprost tego bruku. Mi璠zy budynkiem a torami na mapie jest jaka droga lub w御ki, wyd逝穎ny plac. By mo瞠 wyra幡y prostok帷ik na mapie nie oznacza zatem dworca, tylko inny budynek, a sam dworzec jest zamazan plamk przy pó軟ocnej zwrotnicy (zako鎍zeniu bocznego toru). Dobrze by這 by  mie dost瘼 do lepszej jako軼i odbitki mapy. Wtedy te mia造 by sens jakie dok豉dniejsze badania w terenie, gdy wydaje si, i nie wiemy wszystkiego o tym przystanku i o otaczaj帷ych go zabudowaniach. Jest wielce prawdopodobne, i infrastruktura kolejowa by豉 tu du穎 bardziej bogata (rozbudowana) ni przypuszczamy, patrz帷 na zachowany budynek dworca [M. Bonis豉wski, XII 2006, I 2010]
Fragment niemieckiej mapy topograficznej okolic Witkowa z 1933 r. Po 鈔odku wida przystanek kolejowy.


Serwis powsta i funkcjonuje dzi瘯i 鈔odkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona G鏎a