Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb os鏏 odwiedzaj帷ych.
Zmiany ustawie dotycz帷ych plik闚 cookie mo積a dokona w dowolnej chwili modyfikuj帷 ustawienia przegl康arki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawie dotycz帷ych cookies oznacza, 瞠 b璠 one zapisane w pami璚i urz康zenia.
Zamknij
Dzisiaj jest sobota, 19 sierpnia 2017

Kolejowa Toplista
Puls - nie jeste sam!


1_procent


opp



 Przeka Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

Kartowice Szprotawskie

Kilometra liczony od Dworca Szprotawskiego w Zielonej Górze: 47,0 km
Kilometra liczony od stacji w Szprotawie: 3,7 km
Nazwa niemiecka: Kortnitz
Nazwy polskie: Korytnica
Ostatnia nazwa polska stacji: Kartowice Szprotawskie
Wie Kartowice jest ulicówk, rozci庵aj帷 si równole積ikowo (wzd逝 osi wschód - zachód), prostopadle do biegn帷ej z pó軟ocy na po逝dnie szosy Witków (na pó軟ocy) - Szprotawa (na po逝dniu).  Nie jest to du瘸 wie, ale niew徠pliwie wi瘯sza, ni to si mo瞠 wydawa komu przeje盥瘸j帷emu szos w kierunku Szprotawy lub Zielonej Góry. Zwarta zabudowa ci庵nie si w poprzek szosy niespe軟a kilometr a stare, poniemieckie widokówki ukazuj du瞠 i ciekawe zabudowania: pi皻row szko喚, gospod, ciekaw pi皻row will Hoffmana z gankiem, przez co przypomina豉 du篡 dwór lub ma造 pa豉cyk a nawet piekarni Schellera (spory, pi皻rowy budynek wraz z innymi zabudowaniami). Szosa przecina t lini zwartej zabudowy mniej wi璚ej w po這wie, dziel帷 wie na dwie równe cz窷ci: wschodni i zachodni.
Linia kolei szprotawskiej bieg豉 równolegle do szosy, po jej zachodniej stronie (w odleg這軼i 300 m), przecinaj帷 pod k徠em prostym o zabudowy Kartowic  (czyli gruntow drog, w ci庵u której by przejazd kolejowy), w jej zachodniej cz窷ci.
W Kartowicach by tylko przystanek kolejowy Kortnitz i  w豉郾ie tak (jako Haltenpunkt, Hp) jest on zaznaczony na niemieckiej mapie topograficznej z lat 30-tych XX w. (w innych 廝ód豉ch przystanek ten jest zapisywany jako stacja, ale nie s to 廝ód豉 wiarygodnie rozgraniczaj帷e charakter czy status infrastruktury kolejowej w poszczególnych miejscowo軼iach). Warunki terenowe (stosunkowo szeroka a przede wszystkim wyd逝穎na - od owego przejazdu kolejowego, przy przeci璚iu osi zabudowy wsi przez tor szlakowy, a po 軼ian zagajnika, a przez to przestronna równia stacyjna, liczne cho nie do ko鎍a identyfikowalne pozosta這軼i betonowe w ziemi) nie odpowiadaj jednak jednoznacznie na pytanie o to, czy by造 tu jakie urz康zenia i zabudowania stacyjne. Dodatkowym utrudnieniem jest to, 瞠 nic z tych ewentualnych zabudowa lub urz康ze nie zachowa這 si a na posiadanej przez nas mapie z 1933 r. (która jest jednym z naszych 廝óde badawczych) teren ten jest odwzorowany wyj徠kowo niestarannie (wydaje si, 瞠 mog by zaznaczone jakie zabudowania a nawet trwa造, czyli murowany budynek).
Przez d逝gi czas uznawali鄉y za swoist anomali, wynik odczytu niemieckiej mapy topograficznej, która jak si nam zdawa這 si, wskazywa豉 na to, 瞠 na przystanku Kortnitz nie by這 toru bocznego, a tylko pojedynczy tor szlakowy. Na wszystkich stacjach i przystankach (mo瞠 z wyj徠kiem pocz徠kowego okresu funkcjonowania przystanku okazjonalnego w Lesie Broniszowskim), taki tor boczny by. By豚y to zatem jedyny taki przypadek na ca貫j kolei szprotawskiej. Wspomniana tu ju wielko嗆 równi stacyjnej w Kartowicach odpowiada temu, aby by tu jednak boczny tor. To nas sk這ni這 do ponownej analizy fragmentu mapy i chocia nadal ci篹ko jednoznacznie oceni jej tre嗆, obecnie sk豉niamy si do tezy, 瞠 jednak po wschodniej stronie toru szlakowego by krótki tor boczny, ko鎍z帷y si przed jakim budynkiem, wci郾i皻ym mi璠zy koniec tej bocznicy a wiejsk drog.  
W 2007 roku otrzymali鄉y od znanego kolekcjonera, pana Mariana Ryszarda 安i徠ka, skan kolorowej pocztówki (któr pierwszy raz publikowano na stronie internetowej koleje.szprotawa.org.pl, jako niewyra幡 rycin), przedstawiaj帷ej wje盥瘸j帷y na przystanek w Kartowicach parowóz. W g喚bi widoczna jest wiata, przypominaj帷a taki wi瘯szy, wspó販zesny przystanek PKS. Jedna jej cz窷 jest otwarta, druga zabudowana, z niewielkim otworem drzwiowym (jednoskrzyd這we, pe軟e drzwi drewniane, zdobione poprzecznymi deseczkami) i pionowo ustawionym oknem (sze軼iodzielny prostok徠  wype軟iony szybkami) obok drzwi, od strony toru (peronu). Ca這嗆 przykryta jest jednorodnym, dwuspadowym dachem (zorientowanym wzd逝 ca貫j wiaty, spadek dachu w kierunku torów), w cz窷ci otwartej stanowi帷ym poszycie sufitu i przechodz帷ym w skrajn 軼ian boczn. Prawa (pó軟ocna) cz窷 wiaty, zamkni皻a, zbudowana jest z drewnianego szkieletu (prostopadle krzy簑j帷e si d逝篡ce, w pe軟i obrobione), wype軟ionego nietynkowan, czerwon ceg陰, 陰czon jasn zapraw (a zatem rodzaj pruskiego muru). Dzi, po trzech latach (lipiec 2010 r.) wiemy ju, 瞠 by豉 to typowa wiata, stawiana na co drugiej stacji kolei szprotawskiej. Poza tym, pierwszym obrazem wiaty, jeste鄉y obecnie w posiadaniu niewyra幡ego zdj璚ia wiaty w Siecieborzycach i bardzo wyra幡ej fotografii wiaty w Witkowie. Wiemy te o wiacie w Broniszowie (zachowa造 si jej fundamenty).
  Jest to o tyle istotne, 瞠 fragment widokówki z Kortnitz, przedstawiaj帷y przystanek kolejowy, sprawia wra瞠nie nie zdj璚ia, ale pewnego rodzaju "collagu". Wiata stoi dziwnie uko郾ie wzgl璠em toru, t這 za parowozem jakby nie tworzy這 naturalnej ci庵這軼i z t貫m za wiat, nie za bardzo zgadzaj si proporcje pomi璠zy poszczególnymi elementami obrazu. By mo瞠 widok ten zosta  sztucznie dopasowany do potrzeb pocztówki. Dlatego ten pierwszy obraz wiaty stacyjnej, jaki uda這 si nam uzyska, traktowali鄉y nie do ko鎍a wiarygodnie. Dopiero po uzyskaniu autentycznych zdj耩 z Wichowa i Siecieborzyc, mo瞠my mówi o wiarygodnym wygl康zie wiaty w Kartowicach.
Odnalezienie zdj耩 wiat w Wichowie i Siecieborzycach oraz fundamentów wiaty w Broniszowie, naprowadza nas równie na 郵ad tego, co te mog這 si znajdowa na przystanku w Kartowicach. Otó w Wichowie, w zamkni皻ej cz窷ci wiaty funkcjonowa豉 waga wozowa, 鈍iadcz帷a us逝gi rolnikom. Po odkopaniu fundamentów wiaty stacyjnej w Broniszowie, mieszka鎍y zacz瘭i te mówi o odkopaniu... wagi. 安iadczy這by to o tym, 瞠 w zamkni皻ych cz窷ciach wiat stacyjnych w niektórych wsiach funkcjonowa造 wagi wozowe. Czy jednak we wszystkich wsiach tak by這, czy równie w Kartowicach na przystanku kolejowym funkcjonowa豉 waga wozowa ?
Je瞠li tak, to zapewne towarzyszy造 jej i inne zabudowania, jakie stawiano obok wiat stacyjnych: ma造 baraczek z poczekalni i kas, magazyn. Nie mamy jednak takiego ich opisu z Kartowic, jaki mamy cho熲y z J璠rzychowa czy Jarogniewic. Zatem pozostawmy to w sferze hipotezy. Natomiast istnieje inna zagadka. Na dokumentach inwentaryzacyjnych z 1947 r., posiadaj帷ych posta tabeli, na jednej z kart, opis infrastruktury  przystanku w Witkowie zajmuje trzy wiersze tabeli. W czwartym, kolejnym wierszu brakuje nazwy stacji, natomiast w kolumnie z opisem przeznaczenia inwentaryzowanych zabudowa powtarza si  "waga wozowa", opisana ju przy Witkowie. Czy to oznacza, i kolejne wiersze, pocz患szy od tego, w którym nie wpisano nazwy wsi, dotycz kolejnych po Witkowie Kartowic ? (w przypadku gdy opis danej stacji zajmuje wi璚ej ni jeden wiersz, jej nazwa wpisana jest tylko w pierwszym, a w kolejnych u篡to znaczka " , jako oznaczenie, 瞠 dotyczy to stacji "jak wy瞠j"). Jest to wielce prawdopodobne, bo czy stawiano by dwie wagi wozowe na jednym przystanku kolejowym ? Ale, je瞠li tak jest, to kolejne wiersze tego dokumentu dotyczy造 by w豉郾ie... Kartowic. A s one bardzo ciekawe.  Opisuj bowiem kolejno: magazyn na opa, magazyn na ró積e materia造, szop na drzewo, dó murowany (na wapno) oraz szop na ró積e materia造. Zarówno wielko嗆 równi stacyjnej w Kartowicach, jak i niestaranny zapis na mapie z 1933 r. (liczne kropki i zaznaczony trwa造 budynek) mog przemawia za tak koncepcj. I gdyby okaza豉 si ona s逝szna, wszystkie te zabudowania i urz康zenia niegdy by tutaj istnia造.  Poci庵aj帷 przygod by這by zatem przekopa teren równi w Kartowicach i odszuka w ziemi 郵adów po tej infrastrukturze. Cz窷 z nich sama "wychodzi" z ziemi, reszty trzeba jednak dopiero poszuka...
Uwagi dotycz帷e autentyczno軼i pocztówki s te istotne z innego powodu. Z  pocztówki  nie da si odczyta czy by豉 tutaj bocznica, o której poszukiwaniach napisa貫m powy瞠j. Ba, patrz帷 na pocztówk raczej nale瘸這by stwierdzi, i drugiego toru nie by這, ale tak jak to ju podkre郵i貫m, pocztówka ta nie wygl康a na wiarygodny, nadaj帷y si do wnioskowania dokument. Ponadto, ukazuje ona w御ki wycinek równi stacyjnej, a ta, jest bardzo wyd逝穎na, boczny tor móg si znajdowa w cz窷ci równi, która nie jest obj皻a obrazem.
Zim 2005 r. jeden ze studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego, na sta貫 mieszkaj帷y w Kartowicach, by pewien,  i w miejscu gdzie gówna, gruntowa droga wsi przecina豉 si z torami, jeszcze niedawno (chodzi o rok 2005) w ziemi by造 szyny. Mo積a je by這 zobaczy grzebi帷 w piachu. [M. Bonis豉wski, XII 2007, VII 2010]
Fragment niemieckiej mapy topograficznej okolic Kartowic z 1933 r. Na 鈔odku wida przystanek kolejowy.


Serwis powsta i funkcjonuje dzi瘯i 鈔odkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona G鏎a