Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb osób odwiedzających.
Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
Zamknij
Dzisiaj jest niedziela, 16 grudnia 2018

Kolejowa Toplista
Puls - nie jesteś sam!


1_procent


opp



 Przekaż Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

Szprotawa

Kilometraż liczony od Dworca Szprotawskiego w Zielonej Górze: 50,7 km
Kilometraż liczony od stacji w Szprotawie: 0,0 km
Nazwa niemiecka: Sprottau Kleinbanhof
Nazwy polskie: Szprotawa
Ostatnia nazwa polska stacji: Szprotawa
              Stacja kolejki w SzprotaBudynek dworca kolejowego w Szprotawie. Stan przed 1945 r.wie była wspólna dla innej linii Berlin – Łódź. Położona była w północno wschodniej części miasta. Budynek dworca był jednopiętrowy, na północ od niego znajdowały się perony, na wschód rampy wyładunkowe i stacja towarowa. W 1911 roku, gdy doprowadzono połączenie kolejowe do Zielonej Góry stacja stała się stacją węzłową. Po zachodniej stronie zaraz za wiaduktem kolejowym zlokalizowano wtedy obrotnicę dla parowozów, oraz budynki lokomotywowni. Ponadto dokonano przedłużenia wiaduktu, gdyż poprzedni był zbyt wąski. W lutym 1945 roku budynek dworca spłonął, co było wynikiem wysadzenia transportów cystern z paliwem stojących wtedy na stacji (Niemcy nie chcieli aby wpadły one w ręce Rosjan). Linię do Zielonej Góry rozebrano gdzieś w latach 60 tych. Dopiero po tym, 22 lipca 1963 roku został oddany do użytku nowy dworzec kolejowy. Posiadał hol, dwie kasy biletowe oraz poczekalnię. Do peronu prowadziło przejście pod torami kolejowymi, które następnie zasypano. Nie posiadam niestety informacji, w którym roku rozebrano drugi peron. Pod koniec lat 90 tych XX wieku dworzec zamknięto.
źródło: www.koleje.Wiadukt opodal stacji Szprotawa, poszerzony w 1911 r., tak aby obok torów linii Łodź - Berlin zmieścił się tor kolei Zielona Góra - Szprotawa. Widok wspólczesny (13 marca 2005 r.). Fot. M. Bonisławskiszprotawa.org.pl
               
       
           W Szprotawie kolejka posiadała własną lokomotywownię, dodatkowo - obrotnicę dla parowozów (obrotnica i parowozownia znajdowały się po zachodniej stronie wiaduktu), kanał oczystkowy, urządzenia do nawęglania oraz nawodnienia parowozów (żuraw węglowy oraz zbiornik wodny). Peron kolejki w Szprotawie znajdował się na północ od istniejących torowisk linii Żagań - Głogów. Doprowadzono do niego długie przejście podziemne. Ponadto dokonano przedłużenia istniejącego wiaduktu kolejowego, aby móc przeprowadzić przez niego torowisko w kierunku stacji.
źródło: www.koleje.szprotawa.org.pl

 Chciałem zwrócić uwagę iż opisy szprotawskiego dworca kolei państwowej oraz identyfikowanie go z dworcem kolei Szprotawa - Zielona Góra może być (choć nie musi) omylne. Natknąłem się na pewną niemiecką mapkę, która wskazuje budynek dworca małej kolej zaraz za torami z podpisem „Kleinbahnhof”. Usiłowałem już szukać jakichkolwiek śladów pozostałości po tej budowli, ale prawdopodobnie przebudowa dworca w latach 60 i wybudowanie w tym miejscu transformatora zatarły wszystkie ślady. Bardzo zdziwiła mnie ta mapka poszukiwałem w innych źródłach informacji w tym temacie, ale nic nie znalazłem. 

źródło: mail od Krzysztofa Wachowiaka, Towarzystwo Bory Dolnośląskie, Szprotawa

Niemiecka mapa topograficzna z 1933 r. w pełni potwierdza powyższe ustalenia. Tory linii Zielona Góra - Szprotawa biegły na terenie miasta w kierunku rownoleżnikowym, niejako dopasowując się do linii Berlin - Łódź. Kolejka kończyła się na wspólnej stacji, jak nigdzie na żadnym innym odcinku całego swojego biegu, wkomponowując się do zastanego układu terenowego.



Serwis powstał i funkcjonuje dzięki środkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona Góra